Institutional communication for political purposes: the case of gender equality campaigns

Authors

Abstract

Spanish society is still not egalitarian and, in terms of co-responsibility, much remains to be done. Awareness campaigns can and should contribute to improve the situation.

This study describes and evaluates the advertising effort of the Spanish public Administration in institutional gender equality campaigns between 1999 and 2007. This period is significant for the promotion of conciliation and co-responsibility by both parties that governed during those years in different legislatures (PP and PSOE).

A diachronic study of the advertising efforts made by the Spanish public Administration on gender campaigns is hereby presented. Effort is analyzed through advertising expenditure in the observed period, provided by InfoAdex. These data are compared with the curve of the effort of the category in which other public interest campaigns are found, and with the investment that should have been made to maintain the effort, both curves calculated according to communication criteria. The results suggest that gender equality campaigns are located at intermediate positions in advertising expenditure compared to other kinds of institutional campaigns.
However, the efforts curve for gender equality campaigns during this period is irregular and reveals the political intentions of investments that, a priori, were performed with alleged informative intention or social sensitization.

Keywords

advertising effort, advertising expenditure, public campaigns, gender equality, social marketing

References

CIS (2008). Políticas de conciliación (opinión) y reparto de tareas domésticas. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). Núm. 2766.

CIS (2014). Barómetro de marzo. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). Núm. 3017

COFFMAN, J. (2002). Public Communication Campaign Evaluation: An Environmental Scan of Challenges, Criticisms, Practice, and Opportunities. Cambrige: MA: Harvard Family Research Project.

COFFMAN, J. (2003). Lessons in Evaluating Communication Campaigns: Five Case Studies. Cambridge: MA: Harvard Family Research Project.

CORTÉS, A. (2011). «La publicidad institucional en España. Una década en perspectiva» [artículo en línea]. Razón y Palabra. Núm 75. [Fecha de consulta: 18/10/2014]. <http://ww35.razonypalabra.org.mx/N/N75/varia_75/varia2parte/17_Cortes_V75.pdf>

FELIU ALBALADEJO, A. (2004). «Publicidad institucional y publicidad electoral». En N. Mínguez Arranz, N. Villagra García (eds), La comunicación: nuevos discursos y perspectivas. Madrid: Edipo. Pág. 509-516.

FELIU ALBALADEJO, A y FELIU GARCÍA, E. (2012). «Publicidad institucional en la Comunidad Valenciana: la Generalitat como anunciante» [artículo en línea]. En: P. Peña Jiménez, M. Pacheco Rueda, E. Martínez Pastor (eds.). Comunicación institucional y política. Madrid: Fragua. [Fecha de consulta: 20/10/2014]. <http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/24041/1/FELIU%2c%20A.%20-%20FELIU%2c%20E.%20%20-%20Publicidad%20Institucional%20en%20la%20Comunidad%20Valenciana.pdf>

FELIU GARCÍA, E.; FELIU ALBALADEJO, A. (2011). «La publicitat institucional a Catalunya» [artículo en línea]. Comunicació: Revista de recerca i de anàlisi. Vol. 28, núm. 2, pág. 47-67 [Fecha de consulta: 20/10/2014]. <http://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000176%5C00000052.pdf>

FERNÁNDEZ, M. D.; FELIU GARCÍA, E. (2012). «La publicidad institucional en la Junta de Andalucía» [artículo en línea]. Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias. Vol. 6, núm. 1, pág. 115-138, [Fecha de consulta: 20/10/2014], http://dx.doi.org/10.5209/rev_PEPU.2012.v6.n1.38659 <http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/23295/1/La_publicidad_institucional_en_la_Junta_de_Andalucia.pdf>

GONZÁLEZ, M. A.; CARRERO, E. (2008). Manual de planificación de medios. Madrid: ESIC.

INSTITUTO DE LA MUJER (2005). Estudio comparativo de los planes de igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres autono?micos y nacionales. Madrid: Instituto de la Mujer.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (INE) (2009a). Mujeres y hombres en Espan?a 2009. Madrid: Instituto Nacional de Estadi?stica.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (INE) (2009b). Encuesta de Población Activa, 1er trimestre de 2009. Madrid: Instituto Nacional de Estadística.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (INE) (2014). Encuesta de Población Activa, 3er trimestre de 2014. Madrid: Instituto Nacional de Estadística.

KOTLER, Ph.; LEE, N. (2007). Marketing en el sector público. Todas las claves para su mejora. Madrid: Pearson.

MORAGAS I SPÀ, M. de (2005). «Publicidad institucional: comunicación y civismo» [artículo en línea]. Barcelona Metròpolis Mediterránea. Núm. 6, pág. 72-77 . [Fecha de consulta: 02/10/2014]. <http://www.bcn.cat/publicacions/b_mm/ebmm_civisme/072-077.pdf>

PAISLEY, W. (2001). «Public Communications campaigns: The American Experience». En: R. E. Rice; C. K. Atkin (eds.). Public Communication Campaigns. California: Sage Publications. Pág. 3-21. http://dx.doi.org/10.4135/9781452233260.n1

PAPÍ-GÁLVEZ, N. (2008). El género entre bastidores. El caso de las periodistas de la Comunidad Valenciana. Alicante: Universidad de Alicante.

PAPÍ-GÁLVEZ, N.; CAMBRONERO, B. (2011). «Acciones públicas de sensibilización de género. El esfuerzo de la administración regional y local en comunicación publicitaria (1999-2007)». Pensar la publicida. Vol. 5, núm. 2, pág. 181-203, http://dx.doi.org/10.5209/rev_PEPU.2011.v5.n2.37869

PAPÍ-GÁLVEZ, N.; ORBEA MIRA, J. (2011). «La eficacia publicitaria de las campañas sobre la igualdad de género: análisis de la codificación y del plan de medios» [artículo en línea]. Zer. Revista de estudios de comunicación. Vol. 16, núm. 30, pág. 247-266. [Fecha de consulta: 02/10/2014]. <http://www.ehu.es/zer/es/hemeroteca/articulo/la-eficacia-publicitaria-de-las-campanas-sobre-la-igualdad-de-genero-analisis-de-la-codificacion-y-del-plan-de-medios/458>

SANCHEZ FRANCO, M. J. y otros (1999). Eficacia publicitaria. Madrid: McGraw-Hill.

VALENTE, T. W. (2001). «Evaluating Communications Campaigns». R.E. Rice, C.K. Atkin. (Eds.). Public Communication Campaigns. California: Sage Publications. Pág. 105-124.

Author Biographies

Natalia Papí-Gálvez, University of Alicante

University Lecturer in Research and Advertising Media Planning since 2001. Director of the "Study Group of Strategic Communication (E-COM)" at the University of Alicante.

Jesús Orbea Mira, University of Alicante

Lecturer at the Department of Communication and Social Psychology. PhD and Degree in Information Sciences. Member of the "Study Group of Strategic Communication (E-COM)" at the University of Alicante

Published

15-06-2015

Downloads

Download data is not yet available.